Η ΜΟΥΣΙΚΗ, ΟΙ ΕΦΗΒΟΙ ΚΑΙ Ο ΑΠΟΚΡΥΦΙΣΜΟΣ

Αριστοφάνη Δ. Ζαμπακίδη Καθηγητού Ανωτέρας Εκκλησιαστικής Σχολής Κρήτης
Πηγή: Ο Αποκρυφισμός και οι Έφηβοι (Απόσπασμα)
Εκδόσεις Μυγδονία

        Από την αρχαιότητα1 μέχρι σήμερα έχει διαπιστωθεί η ψυχική ανάγκη του ανθρώπου για ψυχαγωγία. Η μουσική, η ωραιότερη από τις τέχνες2, είναι ένα άριστο μέσο ψυχαγωγίας, ειδικότερα των εφήβων και των νέων. Είναι συνυφασμένη με τη ζωή του ανθρώπου και αρμόζει περισσότερο στο πνεύμα και τη νοοτροπία του πολιτισμού του3.
      
Της μουσικής η ηλικία είναι όση και της ανθρωπότητας. Λόγος και μουσική, τέχνη και ρυθμός, ομορφιά και αρμονία, είναι της ζωής πανάρχαιοι πιστοί συνοδοιπόροι4, γράφει εκπαιδευτικός και μουσικός.
      
Η ψυχολογική δύναμη των ήχων και της μουσικής είναι τεράστια. Οι ήχοι επιδρούν άμεσα στον υποθάλαμο του εγκεφάλου, ο οποίος στη συνέχεια επηρεάζει το νευρικό σύστημα, τους μυς και τους αδένες του ανθρωπίνου σώματος. Οι αδένες είναι αυτοί που ρυθμίζουν την κυκλοφορία του αίματος στον οργανισμό μας. Στην καλή κυκλοφορία του αίματος στηρίζεται το πολύτιμο αγαθό, η υγεία του ανθρώπου. Άρα η μουσική συμβάλλει θετικά η αρνητικά στην ψυχοσωματική υγεία των ανθρώπων και στην ομαλή ανάπτυξη των εφήβων, που αρέσκονται να ψυχαγωγούνται με τα διάφορα είδη της.
      
Η μουσική είναι ένα δυναμικό μέσο επικοινωνίας. Επιδρά στην ανθρώπινη συμπεριφορά, στην ψυχική διάθεση και στην πνευματική εγρήγορση. Είναι η τονική αναλογία της συναισθηματικής ζωής5. Μπορεί να οδηγήσει σε ενθουσιασμό, σε συγκίνηση κα σε ψυχική ανακούφιση. Έχει τη δύναμη να καταπραΰνει από το άγχος, να δημιουργεί μελαγχολική ψυχική διάθεση η να διεγείρει και να υποδαυλίζει τα κατώτερα ένστικτα των ανθρώπων. Κάποια είδη μουσικής παίζουν θεραπευτικό ρόλο και γι' αυτό μελετάται η επίδραση των μεμονωμένων μουσικών στοιχείων στις ψυχοφυσιολογικές αντιδράσεις του ανθρώπου6.
      
Ενώ, λοιπόν, η μουσική θεωρείται θείο δώρο και φάρμακο της ψυχής, χρησιμοποιείται7 σε ευρεία κλίμακα από τα παραθρησκευτικά κινήματα σαν ψυχοναρκωτικό των εφήβων και της νεολαίας.
      
Με χαρακτηριστική ανησυχία γράφει επιστήμονας: «Ένας νέος που έχει συνεχώς κρεμασμένο στα αυτιά του τα νεότερα μίνι-ηλεκτρονικά ακουστικά, μπορεί μέχρι τα 18 του χρόνια να έχει ξεπεράσει τις 10.000 περίπου ώρες ακούγοντας μουσική, ενώ σε τόσες χιλιάδες ώρες υπολογίζεται πως είναι ο συνολικός χρόνος εκπαίδευσης του ανθρώπου, από την αρχή του νηπιαγωγείου μέχρι το τέλος του πανεπιστημίου»8.
      
Το πανίσχυρο μέσο της ψυχαγωγίας, τη μουσική, εκμεταλλεύονται ιδεολογικές παραφυάδες του αποκρυφισμού και μέσα από συγκεκριμένα είδη μουσικής διοχετεύουν τις ιδέες τους. « Μου άρεσε πολύ να ακούω μουσική ‘χέβι μέταλ'. Τότε φτιαχνόμουν»9, ομολόγησε μέλος σατανικής ομάδας. Άλλος έφηβος δήλωσε10 ότι η πρώτη του επαφή με τη μαύρη μαγεία έγινε μέσω της μουσικής rock ,της heavy metal.
      
Τα φαινόμενα αυτά προκαλούν την αντίδραση μεγάλων μουσικών της εποχής μας. Είναι «ένα φαινόμενο κοινωνικό, πολιτικό και φυσικά ιδεολογικό, μπροστά στο οποίο οι λαοί βρέθηκαν σχεδόν απροετοίμαστοι... με συνέπεια σήμερα το φαινόμενο ροκ να προχωρεί διαλυτικά παντού»11, γράφει ο Μίκης Θεοδωράκης.
      
Τη μουσική rock φαίνεται να χρησιμοποιούν κατ' εξοχήν οι αιρέσεις και τα αποκρυφιστικά κινήματα, για να ελκύσουν έφηβους, αλλά και για ένα ακόμη λόγο. Διότι προκαλεί σφοδρούς ερεθισμούς, σωματικές διεγέρσεις12 και εξάπτει το γενετήσιο ένστικτο με το τεχνικό σύστημα Βίπρασεξ, με τα φώτα, τους ήχους, το ρυθμό και τους στοίχους. Οι προβολείς, τα φωτεινά εφφέ, οι φωτεινοί σωλήνες Tivoli, οι ακτίνες λέιζερ και τα περιστρεφόμενα φωτιστικά δέσμης προκαλούν συχνά ιλίγγους, ναυτία και καλλιεργούν ψευδαισθήσεις. Ο διάσημος μουσικοθεραπευτής Adam Knieste13 αναφέρει πως η ένταση των ήχων της μουσικής rock προκαλεί ναρκισσισμό, εξάντληση, πανικό, υψηλή πίεση και παράξενη νάρκωση.
      
«Οι επαναληπτικοί και έντονοι ρυθμοί της rock δημιουργούν μια υπνωτικοί κατάσταση, μια πόλωση του νου επάνω στο ρυθμό και τότε η συνείδηση υποχωρεί και επιτρέπει την έκφραση του παραλόγου, με πλήρη ασυδοσία»14. Η επί πολλές ώρες ακρόαση μουσικής rock δημιουργεί ποικίλα προβλήματα15 στον ανθρώπινο οργανισμό, τα οποία καταγράφονται σε ιατρικές και ψυχιατρικές αναλύσεις, διότι επιδρά δυναμικά στην ψυχοσύνθεση των εφήβων.
      
Η μουσική rock...» μας μπάζει σε «άλλες λατρείες, σε άλλες ‘θεότητες', σε άλλες προφητείες κα σε άλλους διωγμούς ...»16. Σε μουσικό περιοδικό θα διαβάσουμε: «ακούγοντας το ‘I Wanna Be Somebody' γεμίζεις το κεφάλι σου με ενέργεια η νοιώθεις τάσεις αυτοκτονίας»17.
      
Μεταξύ των επιπτώσεων που προέρχονται από το συνεχές άκουσμα της μουσικής rock αναφέρονται και οι εξής: αλλαγή των συγκινησιακών αντιδράσεων, απώλεια του ελέγχου του ενσυνειδήτου, αξιοσημείωτη μείωση του ελέγχου διανόησης και θέλησης, νευροφρενική υπερδιέγερση, σύγχυση μνήμης, υπνωτική και καταθλιπτική κατάσταση με τάση ανθρωποκτονίας η αυτοκτονίας.
      
Η διάδοση του αποκρυφισμού μεταξύ των εφήβων μέσω της μουσικής rock έγινε κατορθωτή και με την αμέριστη υποστήριξη διεθνών εταιριών. Αυτές ανέλαβαν να χρηματοδοτήσουν δίσκους μουσικής rock μεγάλων συγκροτημάτων. Τέτοιες εταιρίες είναι η "Illuminati", η "Wicca"18 και η "Witches Society"19. Σημαντική συμβολή έχει να παρουσιάσει ως διαφημιστής και χορηγός μουσικών συγκροτημάτων rock και το γνωστό αποκρυφιστικό κίνημα "New Age", για το οποίο κάναμε ήδη λόγο.
      
Έλληνας τραγουδιστής αποκαλύπτει κάτι συγκλονιστικό για τα ελληνικά μουσικά δεδομένα. «Σήμερα... οι εταιρίες (δίσκων) χρησιμοποιούν ακόμη και αστρολόγους.... Η εταιρία, που συνεργάστηκα, είχε μία ομάδα αστρολόγων που ασχολούνταν με τον κόσμο, το τι θέλει ο κόσμος, πότε θα γίνει ‘σουξέ', αν είναι κατάλληλη εποχή, δηλαδή σατανικά πράγματα...»20.
      
Η σχέση του αποκρυφισμού με τη μουσική rock αποδεικνύεται και από τους στίχους των τραγουδιών, τη διακόσμηση των εξωφύλλων των δίσκων και κυρίως από τις σχέσεις των μεγάλων star21 της μουσικής rock με το σατανισμό, τη μαγεία και την αστρολογία. Πολλοί απ' αυτούς επίσημα έχουν ενταχθεί σε αποκρυφιστικές ομάδες και ‘εκκλησίες' του σατανά22.
      
Έλληνας τραγουδιστής23 ακολουθώντας το παράδειγμα ξένων συναδέλφων του δεν διστάζει να απορρίψει έμμεσα τον Θεό και να αρνηθεί με πνεύμα εωσφορικό τη σωτηρία, που προσφέρει στον άνθρωπο η αγάπη του Θεού.
      
Ο Ulrich Rattista24, φανατικός οπαδός της hard rock ( σκληρή ροκ)- υπάρχει και soft rock (μαλακή ροκ) - σε ανάλυση της παράστασης του εξωφύλλου ενός δίσκου αποκάλυψε πως μέσω του εξωφύλλου διαμορφώνεται και καλλιεργείται μια νέα συνείδηση μεταξύ των νέων. Την ψυχολογία της οδύνης και του τρόμου25 καλλιεργεί και η μουσική rock επάνω στην οποία βασίζεται η διάδοση του αποκρυφισμού.
      
Πολλά από τα τραγούδια των συγκροτημάτων, που έχουν σχέση με το σατανισμό, συντελούν στη διάδοση της σατανολατρείας26. Οι τραγουδιστές απερίφραστα δηλώνουν ότι αναγνωρίζουν την κυριαρχία του σατανά, εξυμνούν το έργο του και δηλώνουν πλήρη υποταγή σ' αυτόν. Ο ‘αρχιερέας' του συγκροτήματος "Rollings Stones" Mick Jagger, διακηρύττει ότι είναι ο Εωσφόρος της rock και επιδιώκει να κατευθύνει τη θέληση και την σκέψη των ακροατών του.
      
Είναι χαρακτηριστικοί και οι τίτλοι των δίσκων τους: "Sympathy for the Devil" (=Συμπάθεια για τον Διάβολο), "Invocations to my Demon Brother" (= Επικλήσεις στον Αδερφό μου το Δαίμονα) και "Dancing with Mr. D." (= χορεύοντας με κύριο D.,D =Διάβολος).
      
Σε άλλα τραγούδια τους οι "Rolling Stones"προτρέπουν με προκλητικότητα τους νέους στην αυτοκτονία27. Είναι η εύκολη λύση που προτείνει ο αποκρυφισμός στα εφηβικά και νεανικά αδιέξοδα. Μερικοί τίτλοι τραγουδιών είναι ενδεικτικοί: ‘Αντίο σκληρέ κόσμε', ‘Μη φοβάσαι την αυτοκτονία', ‘Η λύση της αυτοκτονίας', ‘Κατάστρεψε τον εαυτό σου', και ‘Πέθανε νέος, πέθανε όμορφος'.
      
Μεταξύ των μεγάλων ονομάτων28 της σατανικής μουσικής rock συγκαταλέγονται και οι Aleister Crowley, Kenneth Anger, Anton La Vey, Carlos Castenada, Alice Cooper, Ozzy Osbourne, Jim Morrison και Mick Jagger.
      
Το συγκρότημα ‘Led Zeppelin' με το δίσκο του ‘Stairway to Heaven' (= Σκάλα προς τον Ουρανό) εκφράζει υποτέλεια στο σατανά και εχθρικό μίσος εναντίον του Χριστού.
      
Το αγγλικό συγκρότημα ‘black Sabbath' (= Μαύρο Σάββατο), συνετέλεσε με τους σατανικούς στίχους των τραγουδιών του στη διάδοση του αποκρυφισμού στην Αγγλία και σ' ολόκληρο τον κόσμο. Ο αρχηγός του συγκροτήματος Ozzy Osbourne προτρέπει το ακροατήριό του να είναι κάτω από την κυριαρχία του σατανά. Αλλού πάλι αναφέρεται29 ότι δύο νέοι από την Νεβάδα άκουγαν επί ώρες μουσική heavy metal rock από τον τραγουδιστή O. Osbourne. Ο νους τους σκοτίσθηκε και αποφάσισαν να αυτοκτονήσουν, διότι το υποσυνείδητο μήνυμα30 των τραγουδιών τους ωθούσε στην αυτοκτονία. Τελικά ο ένας εκ των δύο αυτοκτόνησε.
      
Να αναφέρουμε ελάχιστα ονόματα γνωστών συγκροτημάτων σε παγκόσμιο επίπεδο, τα οποία κατευθύνουν έμμεσα τους εφήβους στον αποκρυφισμό. Μεταξύ αυτών συγκαταλέγονται και ακόλουθα: W.A.S.P., Plasmatics, Montley Grue, Iron Maiden, Kiss, Poison, Achoc, Eagles, Megadeth, Lynch Mob, Blue Oyster, Who κ.ά. Όλα έχουν ως αρχή τους να χρησιμοποιούν σύμβολα του σατανισμού στις κινήσεις, στα ρούχα των τραγουδιστών και στους δίσκους. Στην «εικονοποιημένη» μουσική και στις βιντεοταινίες που κυκλοφορούν κυριαρχούν αποκρυφιστικές θεωρίες και πρακτικές.
      
«Οι μεγάλοι παραγωγοί μουσικής rock and roll είναι μέλη μιας σατανικής ‘εκκλησίας' .... Όταν παράγουν ένα δίσκο η πρέπει να συνθέσουν καινούργια τραγούδια, ζητούν από τους ‘αρχιερείς' η τις ιέρειες του σατανικού ναού τους να κάνουν χρήση μαγείας, ώστε το έργο τους να έχει μεγάλη επιτυχία». Αυτή την αποκάλυψη κάνει ο John Todd και προσθέτει κάτι, που αφορά τη μαγική τελετουργία των προς έκδοση δίσκων.
      
«Όταν οι τελετουργικοί κανόνες λάβουν χώρα και όταν οι δίσκοι έχουν υποστεί μάγια, ένας μεγάλος αριθμών δαιμόνων έχει επιφορτισθεί να εκτελέσει τις διαταγές των μάγων»32. Αυτές τις μαρτυρίες τις έχει καταγράψει ο εγκληματολόγος J.Regimbal, ο οποίος ερεύνησε για πολλά χρόνια το θέμα της μουσικής και κυκλοφόρησε στη Γενεύη στα γαλλικά μία μελέτη με τίτλο: «Παραβίαση της συνείδησης με μηνύματα υποσυνείδητα: Rock n' Roll».
      
Μέσα από τα προαναφερθέντα στοιχεία διαφαίνεται η σατανικότητα της μουσικής rock και η καταστροφική της επίδραση στους έφηβους. Οι βλάβες είναι μεγάλες και επηρεάζουν καίρια τη ζωή τους. Οι έφηβοι μπορούν να απαλλαγούν από τις οδυνηρές της επιπτώσεις, μόνο αν σύντομα αντιληφθούν τη βλάβη, που προκαλεί η μουσική ροκ, και θελήσουν να διακόψουν κάθε σχέση μαζί της.

 

Παραπομπές

  • 1) Για το σημαντικότερο ρόλο που έπαιζε η μουσική κατά την αρχαιότητα, τόσο στην εκπαίδευση των νέων όσο και στις διάφορες μεγάλες θρησκευτικές και αθλητικές εορτές και εκδηλώσεις, βλ. Τιβερίου Μ. Η μουσική στην αρχαία Ελλάδα, εφημ. «Το Βήμα», 22 Οκτωβρίου 1995, σ. 5/43.
  • 2) Βλ. τη συνέντευξη του μουσικοσυνθέτη Σταμ. Σπανουδάκη στο περ. «Παρεμβολή», τευχ. 36, Μάρτιος- Απρίλιος - Μάιος 1996, σς. 20-24.
  • 3) Βλ. Βασιλειάδη Στ. - Βυθούλκα Αν.- Κανάρη Δ.- Παπαζάρη Αθ., Εισαγωγή στη μουσική, μέρος Α', Θεωρία της μουσικής, Αθήνα α.χ, σ. 36.
  • 4) Μιχαηλίδη Μ., Η μουσική στη ζωή μας, Αθήνα 1982, σ.7.
  • 5) Πρβλ. Ξηροτύρη Η,. Παιδαγωγικά και ψυχολογικά μελετήματα, Αθήνα 1967 παρά Παπαζάρη Αθ., Η μουσική στην εκπαιδευτική διαδικασία, θέματα παιδαγωγικής της μουσικής, διδακτικής και μάθησης, Κατερίνη 1991, σ. 10.
  • 6) Βλ. Εφημερίδα «Η Καθημερινή», 7 Μαρτίου 1993.
  • 7) Πρβλ. Raschke Carl A., Painted black: from drug killings to heavy metal: the alarming true story of how Satanism is terrorizing our communities, San Francisco 1990, σς. 17 κ.ε.
  • 8) Εφημ. «Το Έθνος», 24 Δεκεμβρίου 1989.
  • 9) Εφημ. «Απογευματινή», 30 Δεκεμβρίου 1993.
  • 10) Βλ. περ. «Ο Σωτήρ», αρ. φύλ. 1512,2 Ιουνίου 1993, σελ 329.
  • 11) Θεοδωράκη Μ., Ανατομία της μουσικής, Αθήνα 1990, σς.57 κ.ε.
  • 12) Καθηγητές της Ιατρικής επισημαίνουν τους κινδύνους από τους ερεθισμούς της μουσικής. (Βλ Καλλιάφα Σπ., Το παιδαγωγικόν πρόβλημα της γενετησίου ορμής, Αθήνα 1958, σς.32 κ.κ).
  • 13) Βλ. Δαδή Ελ., Η μουσική Ρόκ, Θεσσαλονίκη 1991, σ. 25.
  • 14) Πρβλ. Αλεβιζόπουλου Αντ., Εμπειρίες στην αναζήτηση νοήματος ζωής, Αθήνα 1989, σ. 59.
  • 15) Λεπτομερή περιγραφή των προβλημάτων και των συνεπειών που δημιουργούνται από το άκουσμα της μουσικής αυτής κάνει ο Ν. Βασιλειάδης στο «Μουσική, νότες ζωής αντίλαλοι θανάτου», Αθήνα 1994.
  • 16) Εφημ. «Τα Νέα», 21 Μαΐου 1984
  • 17) Ζαμπελη Γερ., Η μοντέρνα μουσική στον αστερισμό της απελπισίας, περ. «Πειραϊκή Εκκλησία» Φεβρουάριος 1993, σελ. 39.
  • 18) WICCA είναι τα αρχικά των λέξεων: Witches International Crafts and Conjuration Arts. Αυτό σημαίνει: «Εταιρία Διεθνών Επιδεξιοτήτων Μαγισσών και Εξορκιστικών Τεχνών». Στην προκειμένη περίπτωση έχουμε προβολή και διάδοση της μαγείας και του σατανισμού. Βλ. και Παπαδημητρακοπούλου Κ., ο Σατανισμός στη μουσική ρόκ. οπ. Π., σς. 31-92.
  • 19) Σημαίνει «εταιρία μαγών ή καλύτερα μαγισσών». Η ένωση αυτή πρόβαλε σε παγκόσμιο επίπεδο σποκρυφιστικά συγκροτήματα και είδωλα της rock μουσικής, όπως τους Bob Dylan, Alice Cooper, Mick Jagger κ. α.
  • 20) Σε συνέντευξη του στη μαθητική εφημερίδα «Μαθηματική Αστραπή», ο τραγουδιστής Γ. Κοινούσης έφερε στο φώς στοιχεία για την προβολή αποκρυφιστικών μηνυμάτων μέσω της μουσικής. (Βλ. εφημερ. «Μαθητική αστραπή», Ιανουάριος- Φεβρουάριος 1993, σ 8).
  • 21) Βλ. εφήμ. «Απογευματινή, 25 Ιουνίου 1995. Το δημοσίευμα αναφέρεται στη θεοποίηση του Έλβις Πρίσλεϋ από τους οπαδούς του. Στις Η.Π.Α. οι οπαδοί του εγκαινίασαν εκκλησία αφιερωμένη σ' αυτόν, ενώ βρίσκεται υπό έκδοση και το «κατά Έλβις Ευαγγέλιο».
  • 22) Ο τραγουδιστής Βας. Παπακωνσταντίνου τραγουδά τους στίχους σε ρυθμό ρόκ μουσικής: «Άσε με να κάνω λάθος/ μη παριστάνεις το Θεό./ Δεν μ' αρέσουν οι σωτήρες/ δε γουστάρω να σωθώ». Πρβλ περ. «Αγία Λυδία», τευχ. 215, Νοέμβριος 1990, σ. 341.
  • 23) Πρβλ. Αλεβιζοπούλου Αντ., Αποκρυφισμός, οπ. π., σ. 219
  • 24) Στο εξώφυλλο του συγκεκριμένου δίσκου εικονίζονται νεκροταφεία, φέρετρα, πτώματα, νεκροκεφαλές, κρεμάλες, τάφοι, αρουραίοι και τα όμοια.
  • 25) Βλ. Ζαμπέλη Γερ., Σατανισμός και νεολαία, οπ. π., σσ. 118-125.
  • 26) Βλ. Δαδή Ελ., οπ., σ. 55. Βλ. επίσης στο ένθετο περιοδικό της εφημ. «Απογευματινή της Κυριακής», 25 Ιουνίου 1995,σ. 59 όπου αναφέρεται και τούτο το εξωφρενικό. «Ο Τρέντ Ρέζνορ συνεχίζει να ασχολείται με τα αγαπημένα του θέματα, όπως είναι η βία, η ωμότητα και οι προτροπές σε φόνους και αυτοκτονίες». Το σχόλιο έχει τίτλο: «Rock Industrial».
  • 27) Για περισσότερα στοιχεία βλ. Παπαδημητρακοπούλου Κ., Μπροστά στα σύγχρονα μουσικά ρεύματα, Αθήνα 1987. Οι περισσότεροι τραγουδιστές «διδάσκουν» τους εφήβους με την ηθική τους ασυδοσία. (Βλ. Μανίκα Θ., rock γάμοι, εφημ. «Το άλλο Βήμα, 19 Μαΐου 1996, σ. 10. Βλ. και Βασιλειάδη Νικ., Μουσική, οπ. π., σσ. 134-137. (Εδώ αναφέρονται περιστατικά κορυφαίων «ροκάδων», οι οποίοι βρήκαν το θάνατο από τη λήψη μεγάλων δόσεων ναρκωτικών ή αλκοόλ).
  • 28) Βλ. εφημ. "The Economist", 15 Οκτωβρίου 1988.
  • 29) Βλ. Παπαδημητρακοπούλου Κ. Υποσυνείδητα μηνύματα, μια φοβερή απειλή, Κάντζα Αττικής 1993, σσ. 7-45.
  • 30) Regimpal J., Rock n' Roll, Παραβίαση της συνείδησης με υποσυνείδητα μηνύματα, μτφρ. Λούρη- Λιμνιάτη Β., Αθήνα 1989, σσ. 43 κ.ε. Σύμφωνα με τη μελέτη του J. Regimbal, όλα τα συγκροτήματα της rock ειδικεύονται στο εγκώμιο κάθε μορφής σεξουαλικής διαστροφής. Λόγω της ειδίκευσης του J. Regimbal στην εγκληματολογία και στη ψυχιατρική των εγκληματολογιών, έκανε επιστημονικές παρατηρήσεις και απέδειξε ότι οι τεχνικές επηρεασμού της συνείδησης έχουν τόσο τελειοποιηθεί, ώστε μικροί και μεγάλοι ακροατές να μπορούν να γίνουν δεκτές επικίνδυνων μηνυμάτων. Η κατάληξη, όμως είναι οδυνηρή και δεν εγγυάται επιστροφή στην προηγούμενη ομαλή ψυχοσωματική κατάσταση.


Print-icon 

Login-iconLogin
active³ 5.4 · IPS κατασκευή E-shop · Όροι χρήσης