Η σωτηριολογία του Λουθήρου

Δημήτριος Τσελεγγίδης Καθηγητής Θεολογικής Σχολης Α.Π.Θ 

Η σωτηριολογία του Λουθήρου

Εισαγωγή

       Στα πλαίσια της Δυτικής θεολογίας -ρωμαιοκαθολικής και λουθηρανικής- δε συναντάται συχνά ο όρος «σωτηρία», αντίθετα είναι πολύ εύχρηστος ο όρος «δικαίωση». Η προτίμηση του όρου «δικαίωση» από τη Δυτική θεολογία δεν είναι καθόλου τυχαία· οφείλεται στο δικανικό πνεύμα1, το οποίο εξακολουθεί ακόμη και σήμερα να διαρθρώνει και να διέπει τη Δυτική θεολογία στο σύνολό της παρόλες τις προσπάθειες που έγιναν κατά καιρούς για την απελευθέρωσή της από αυτό. Το δικανικό αυτό πνεύμα, του οποίου οι ρίζες πρέπει ν' αναζητηθούν στη ρωμαϊκή νοοτροπία, ακόμη και μετά την κατάρρευση της Ρώμης και των θεσμών της, όπως είναι γνωστό, επηρέασε αποφασιστικά ως περιρρέουσα ατμόσφαιρα τη θεολογική σκέψη της Δύσεως σε τέτοιο βαθμό, ώστε το πνεύμα αυτό ν' αποτελεί το βασικότερο χαρακτηριστικό της Δυτικής θεολογικής σκέψεως. Και επειδή το νομικό αυτό πνεύμα εναρμονίζεται άριστα με το περιεχόμενο που έδωσε η Δυτική θεολογία στον όρο «δικαίωση», γίνεται εύκολα κατανοητό γιατί προτιμήθηκε ο όρος αυτός στα πλαίσια της Δυτικής Χριστιανοσύνης.

Οι δυτικοί ερευνητές που ασχολούνται με τη δογματική διδασκαλία για τη δικαίωση του ανθρώπου ερμηνεύουν τον όρο «δικαίωση» ή με την νομική, δικαιική έννοια της λέξεως -κατά το πρότυπο μιας δικαστικής διαδικασίας που τελειώνει με τη χαρισματική αθώωση του κατηγορουμένου- ή με την οντολογική έννοια, ... η συνέχεια εδώ.
 
[Εισαγωγή]
[Κεφάλαιο Α'(1)][Κεφάλαιο Α'(2)] 
[Κεφάλαιο Β'(1)][Κεφάλαιο Β'(2)]
[ΚεφάλαιοΒ'(3)][Κεφάλαιο Γ'(1)]
[Κεφάλαιο Γ'(2)] [Κεφάλαιο Γ'(3)]
[Κεφάλαιο Γ'(4)] [Κεφάλαιο Δ'(1)]
[Κεφάλαιο Δ'(2)]    [Επίλογος]

 


κ. Δημήτριος Τσελεγγίδης, Καθηγητής της Θεολογικής Σχολής Α.Π.Θ.κ. Δημήτριος Τσελεγγίδης, Καθηγητής της Θεολογικής Σχολής Α.Π.Θ.
Η θεολογική ταυτότητα του Προτεσταντισμού (αρχείο mp3)

Στα πλαίσια της Δυτικής θεολογίας -ρωμαιοκαθολικής και λουθηρανικής- δε συναντάται συχνά ο όρος «σωτηρία», αντίθετα είναι πολύ εύχρηστο... (18/6/09)
Ανθρωπολογικές ποϋποθέσεις - πλήρης διαφθορά της ανθρωπίνης φύσεως.
Ανθρωπολογικέ προϋποθέσεις - Δουλεία της θελήσεως και ανελευθερία του ανθρώπου.
Θεμελιώδεις παράγοντες της σωτηρίας - Η χάρη του Θεού - Sola gratia
Θεμελιώδεις παράγοντες της σωτηρίας - Η πίστη στο Χριστό (sola fide, solus Christus)
Θεμελιώδεις παράγοντες της Σωτηρίας - Ο λόγος του Θεού και τα μυστήρια της Εκκλησίας
Συνέπειες της οικειώσεως της σωτηρίας - Άφεση και μη καταλογισμός της αμαρτίας.
Συνέπειες της οικειώσεως της σωτηρίας - «Βασιλική» ελευθερία
Συνέπειες της οικειώσεως της σωτηρίας - Τα καλά έργα
Συνέπειες της οικειώσεως της Σωτηρίας - Η θέωση του ανθρώπου.
Χαρακτήρας της Σωτηρίας - «Μονοενεργειακός» ή «συνεργιακός» ο χαρακτήρας της σωτηρίας;
Χαρακτήρας της Σωτηρίας - Δυναμικός και εσχατολογικός χαρακτήρας της σωτηρίας.
Ο άνθρωπος μετά την πτώση είναι κατά το Λούθηρο πλήρως και βαθιά διεφθαρμένος, δεν έχει πλέον ελεύθερη αλλά δούλη και διεστραμμένη λογική...



Ιερά Μονή Παντοκράτορος Μελισσοχωρίου
Powered by active³ CMS - 15/12/2019 2:41:42 μμ