Παράδοξα νεοπεντηκοστιανικά - χαρισματικά φαινόμενα
«Η πτώσις εις το έδαφος» 

Του πρωτ. π. Βασιλείου Α. Γεωργοπούλου, Επικ. Καθ. Θεολογικής Σχολής Α.Π.Θ.

Στις ποικίλες μορφές και εκδηλώσεις λατρείας των Νεοπεντηκοστιανικών - Χαρισματικών κινήσεων συναντάμε, εκτός από τη μελέτη της Βίβλου και το κήρυγμα, το εκστατικό φαινόμενο της γλωσσολαλιάς, το χτύπημα των χεριών, λατρεία με ενθουσιαστικές και δυνατές φωνές, τη χρήση μουσικών οργάνων, την ύψωση των χεριών, την κλίση γονάτων, τη χρήση της δεκάτης, χωρίς κατ’ ανάγκη όλα αυτά, να γίνονται αποδεκτά από όλες τις κινήσεις.

Στις μορφές λατρείας και στα φαινόμενα της νεώτατης Νεοπεντηκοστιανικής - Χαρισματικής κίνησης, που είναι γνωστή ως «Τρίτο Κύμα», συναντά κάποιος μεταξύ των άλλων παράδοξων πρακτικών της και τη λεγόμενη «πτώση στο έδαφος υπό την επίδραση θείας δυνάμεως», σύμφωνα με τους ισχυρισμούς τους.

Οι ποιμένες και οι οπαδοί του «Τρίτου Κύματος» χαρακτηρίζουν το εκστατικό και παράδοξο αυτό φαινόμενο ως έκφραση ευλογίας, ως παρουσία του Αγίου Πνεύματος και ως σωματική αντίδραση στη δυναμική είσοδο του Αγίου Πνεύματος στο εσωτερικό του ανθρώπου.

Πρόκειται για φαινόμενο, το οποίο, συνήθως, είναι καρπός της επίθεσης των χεριών των «χαρισματικών» παστόρων στα κεφάλια των οπαδών τους, που ζητούν την προσευχή τους, λ.χ. για θεραπεία. Με την εναπόθεση των χεριών στο κεφάλι του χαρισματικού οπαδού, αυτός ως να έχει κεραυνοβοληθεί πέφτει στο έδαφος.

Οι πτώσεις στο έδαφος συνοδεύονται από εκστατικού χαρακτήρα ενέργειες, οράματα, άλλοτε από βίαιες κινήσεις, ρίγη, μορφασμούς, άλλοτε κατάσταση ηρεμίας που διακόπτεται απότομα, άλλοτε ακινησία και σε πολλές περιπτώσεις με μορφολογικά χαρακτηριστικά, που θυμίζουν επιληπτικές εκδηλώσεις. Η «πτώση στο έδαφος υπό την επίδραση θείας δυνάμεως» πολλές φορές έχει μαζικό χαρακτήρα σε διάφορες Χαρισματικές κοινότητες και μπορεί να διαρκέσει από μερικά λεπτά μέχρι ώρα.

Ο Νεοπεντηκοστιανικός - Χαρισματικός χώρος του «Τρίτου Κύματος» παρουσιάζει και χαρακτηρίζει το φαινόμενο αυτό ως εμπειρία θεϊκής ευλογίας και ως απόδειξη της δυνάμεως και της παρουσίας του Θεού στη ζωή των πιστών. Εντύπωση προκαλεί επίσης το γεγονός ότι στον ίδιο χώρο γίνεται απόπειρα να τεκμηριωθεί αγιογραφικά η παρουσία του εν λόγω φαινομένου. Η προκρούστεια πρακτική είναι πολύ λίγη μπροστά στις ασύλληπτες αγιογραφικές ερμηνευτικές αυθαιρεσίες που επιστρατεύουν οι οπαδοί του «Τρίτου Κύματος».

Πώς αξιολογείται η «πτώση στο έδαφος υπό την επίδραση θείας δυνάμεως» εξ επόψεως ορθοδόξου; Αναμφιβόλως, σύμφωνα με την ορθόδοξη νηπτική εμπειρία και παράδοση της Εκκλησίας, όχι μόνο δεν μπορεί να θεωρηθεί ως έκφραση της θεϊκής παρουσίας, αλλά αποτελεί μια μορφή δαιμονοπληξίας.

Ορθόδοξος Τύπος, Αριθμός Φύλλου 2047, 28 Νοεμβρίου 2014


Όσοι έχουν διαβάσει το συγκεκριμένο άρθρο συνήθως διαβάζουν επίσης τα παρακάτω:


Print-icon 

Login-iconLogin