Η σύγχρονος αιρετική Εσχατολογία

Α. Οι Πεντηκοστιανοί

Του πρωτ. π. Βασιλείου Α. Γεωργοπούλου, Επικ. Καθ. Θεολογικής Σχολής Α.Π.Θ.

Αιρετικές διδασκαλίες σχετικά με τη Δευτέρα Παρουσία και τα γεγονότα που σχετίζονται με αυτήν, μαρτυρούνται ήδη από τα αποστολικά χρόνια. Ο Απόστολος Παύλος στη Β΄ προς Τιμόθεον Επιστολή του αναφέρει τους Υμέναιο και Φιλητό, οι οποίοι ισχυρίζονταν ότι, «ἔγινεν ἤδη ἡ ἀνάστασις» τον ισχυρισμό των οποίων ο ίδιος Απόστολος τον χαρακτηρίζει, ότι «περί την ἀλήθειαν ἠστόχησαν» και ότι «ἀνατρέπουσι την τινων πίστιν» (Β΄ Τιμ. 2, 17-18).

Κακόδοξες θέσεις σχετικά με τη Δευτέρα Παρουσία, με τα γεγονότα που προηγούνται ή σχετίζονται άμεσα μ’ αυτήν, έχουν διατυπώσει στην εποχή μας και υποστηρίζουν με πάθος και πολλές από τις νεοφανείς αιρετικές και παραχριστιανικές ομάδες.

Στη σειρά των άρθρων που θα ακολουθήσουν, θα παρουσιάσουμε αντιπροσωπευτικά κάποιες από τις κακόδοξες θέσεις που σχετίζονται με τις εσχατολογικές διδασκαλίες διαφόρων αιρετικών ομάδων. Η εσχατολογία είναι ένας χώρος όπου ποικίλες αιρετικές ομάδες συναγωνίζονται όχι μόνο στην πρωτοφανή ερμηνευτική κακοποίηση αγιογραφικών χωρίων, αλλά και στη διατύπωση ψευδοπροφητειών.

Οι Πεντηκοστιανοί θεωρούνται σήμερα η πλέον ταχύτατα αναπτυσσόμενη αίρεση. Δυστυχώς, κακόδοξες απόψεις σχετικά με τα έσχατα δεν απουσιάζουν από το χώρο τους, ο οποίος διακρίνεται για τη χαοτική του υποδιαίρεση. Το εσχατολογικό οικοδόμημα των Πεντηκοστιανών περιλαμβάνει τα παρακάτω:

I. Σε αντίθεση με την Αγία Γραφή που κάνει λόγο για μία καθολική ανάσταση νεκρών (Ματθ. 25,32. Ιωαν.5,28. Β΄Κορ. 5,10) οι Πεντηκοστιανοί κάνουν λόγο για τρεις τμηματικές αναστάσεις νεκρών. Η μία θα λάβει χώρα πριν εμφανιστεί ο Αντίχριστος κατά τη λεγόμενη Αρπαγή, στην οποία ο Χριστός θα αναστήσει όσους θεωρεί ως δικούς του ή τους αποθανόντες αγίους Του. Η δεύτερη, μετά την επταετία του Αντιχρίστου που θα αναστηθούν όσοι θανατώθηκαν από τον Αντίχριστο και οι δίκαιοι όλων των εποχών, για να ζήσουν κατά τη χιλιετή βασιλεία. Και η τρίτη θα λάβει χώρα μετά τη χιλιετή βασιλεία, που θα αναστηθούν οι ασεβείς όλων των εποχών από κτίσεως κόσμου, για να τιμωρηθούν στην κόλαση.

II. Σε αντίθεση με την Αγία Γραφή, που κάνει λόγο για μία καθολική κρίση των ανθρώπων, οι Πεντηκοστιανοί κάνουν λόγο για κρίσεις. Σύμφωνα λοιπόν με τους ισχυρισμούς τους, μία που προηγείται για το ποιοι θα αρπαγούν πριν από τον Αντίχριστο, αυτή που έπεται για το ποιοι θα αναστηθούν μετά την επταετία του Αντίχριστου και μία άλλη στα τέλη της χιλιετούς βασιλείας.

III. Σε αντίθεση με την Αγία Γραφή, αναφέρονται σέ τέσσερις παρουσίες του Χριστού. Η πρώτη κατά την επίγειο δράση Του, η δεύτερη προ του Αντιχρίστου για την Αρπαγή της Εκκλησίας, η τρίτη μετά την επταετία του Αντιχρίστου για τη χιλιετή βασιλεία και η τέταρτη στο τέλος της χιλιετούς βασιλείας.

IV. Έλληνες Πεντηκοστιανοί ασχολήθηκαν με την καταγωγή του Αντιχρίστου. Διατύπωσαν τον απίθανο και αντιαγιογραφικό ισχυρισμό, ότι ο Αντίχριστος θα είναι Έλληνας! (βλ. εφημ. Χριστιανισμός, Σεπτ. 1992, σελ. 3).

V. Όπως και άλλες Πεντηκοστιανικές κινήσεις διεθνώς και Έλληνες Πεντηκοστιανοί διατύπωσαν ψευδοπροφητείες σχετικά με τα έσχατα. Υποστήριξαν ότι μέσα στη δεκαετία του 1990 επρόκειτο να συμβούν τρία μεγάλα γεγονότα: α) Η Αρπαγή της Εκκλησίας, β) ο ερχομός του Αντιχρίστου και γ) ο Τρίτος Παγκόσμιος Πόλεμος (βλ. εφημ. Χριστιανισμός, 1.1. 1991, σελ. 1, 4).

Ορθόδοξος Τύπος, Αριθμός Φύλλου 2054, 23 Ιανουαρίου 2015


Του πρωτ. π. Βασιλείου Α. Γεωργοπούλου, Επικ. Καθ. Θεολογικής Σχολής Α.Π.Θ.... (3/2/2015)
Του πρωτ. π. Βασιλείου Α. Γεωργοπούλου, Επικ. Καθ. Θεολογικής Σχολής Α.Π.Θ... (10/2/2015)
Του πρωτ. π. Βασιλείου Α. Γεωργοπούλου, Επικ. Καθ. Θεολογικής Σχολής Α.Π.Θ.... (17/2/2015)


Print-icon 

Login-iconLogin
active³ 5.3 · IPS κατασκευή E-shop · Όροι χρήσης